Het project Jheronimus (gebouw M ) is gelegen in het herontwikkelingsgebied Paleiskwartier te ’s-Hertogenbosch en is gerealiseerd in opdracht van Vesteda Project Development te Maastricht.Het winnende ontwerp van de toren is gemaakt door de Oostenrijkse architect Baumschlager Erbele, dit na een eerder uitgeschreven prijsvraag. Architectenbureau Inbo kreeg de opdracht voor de verdere uitwerking en vertaling van het ontwerp naar werktekeningen conform de Nederlandse regelgeving.Van der Vorm Engineering is verantwoordelijk voor het constructieve ontwerp, zo VIAC dit is voor de gebouw technische installaties. Het project is gerealiseerd in het verlengde van en tegen de reeds aanwezige ondergrondse twee laagse openbare parkeergarage (eigenaar hiervan is de gemeente ’s-Hertogenbosch) en is deels omsloten door de Hofvijver. Deze Hofvijver vormt tezamen met de 300 m. lange vijver boven de eerdergenoemde openbare garage een belangrijke factor voor de verwarming en koeling van de woningen d.m.v. Warmte Koude Opslag.
Het project voorziet in de realisatie van 44 huur- en 44 koopappartementen en een stallingsgarage. De woontoren telt in totaal 26 bouwlagen, waarvan 2 ondergronds. In de ondergrondse lagen zijn de bergingen met techniek en de 90 stuks parkeerplaatsen gerealiseerd, waarbij de in- en uitrit werd gekoppeld aan de openbare parkeergarage, via een gerealiseerde doorbraak.
De bouwlagen vanaf de 1e tot en met de 17e bevatten 4 appartementen per laag, waarna de gevel in zijn geheel is versmald. Vanaf de 18e t/m de 23e verdieping bestaat de toren uit 4 tot uiteindelijke 2 appartementen per laag en wordt afgesloten met een plat dak voorzien van een glazenwasinstallatie.
De gehele begane grondvloer zal een commerciële functie gaan krijgen, waarvan onlangs de helft in gebruik is genomen.
Het meest in het oog springende detail van de ruim 74 meter hoge woontoren is de geheel glazen gevelbekleding. Het glas heeft namelijk een bepaalde structuur/uitstraling dat het best te vergelijken valt met de ijsbloemafzetting aan de binnenzijde van een enkel glas beslagen en bevroren binnenruit in de winter.
De kelder bestaat uit betonnen wanden, vloeren en kolommen, waarbij een deel van de vloer bestaat uit kanaalplaat in combinatie met stalen liggers.
Het geheel ligt in het grondwater en is gefundeerd op geboorde zogenaamde trek –en drukpalen. Trekpalen t.p.v. de kelder (om opdrijven tegen te gaan) en drukpalen onder de toren.
Het dek van de kelder is gemaakt van breedplaatvloeren, waarbij de techniek van voorspanning zonder aanhechting werd toegepast (VZA-vloeren). Dit om een grotere draagkracht te kunnen creëren i.v.m. de aanwezigheid van de later aan te brengen bestrating, luifel en bomen (openbaar gebied, ontwikkelt in samenspraak met de gemeente ’s-Hertogenbosch).
De toren is vanaf de -2 vloer tot en met de 1e verdiepingsvloer gemaakt van traditioneel in het werk gestorte beton, waarna werd gestart met het vervaardigen van de appartementen d.m.v. tunnelbekisting. Hierbij is 1 ½ tunnel ingezet. Deze werd molenwiekend ingezet, waarna de kernvloer (breedplaat) en de diverse prefab onderdelen aangebracht werden. De kopse wanden van de appartementen werden voorzien van prefab betonnen binnenspouwbladen ter afsluiting.
De ruwe afbouw van de appartementen bestaat uit binnenwanden van hoofdzakelijk gasbeton die werden geplaatst op de ruwe vloer, waarna een zwevende dekvloer werd voorzien met daarin opgenomen de vloerverwarming en koeling.
De tijdelijke “overloop” vijver werd door Paleiskwartier BV (ontwikkelaar Paleiskwartier) verplaatst om zodoende de mogelijkheid te schapen voor het ontgraven van de bouwput, nadat er eerder een bronnering werd voorzien.
Het materieel dat is ingezet betreft een buiten het gebouw vrij opgestelde torenkraan en deze is - waar nodig - mobiel aangevuld. In het gebouw zal een tijdelijke lift worden opgenomen voor personenvervoer.
Rondom de toren zijn vier hefsteigers ingezet om de complete gevelbekleding te realiseren. Het ophangsysteem, de isolatie, de folie en het glas.
Het bouwterrein zelf voorzag in de mogelijkheid tot het plaatsen van keten, opslagcontainers en buffering van te gebruiken materiaal.
De gehele toren is in 22 kalendermaanden na start bouw gerealiseerd, waarbij uiteraard begonnen werd met de stallingsgarage en de aanzetten van de toren. Vanwege het zo snel mogelijk kunnen opstarten van de afbouw zijn de woningbouwbeuken na het storten direct voorzien van prefab betonnen gevelsluitende elementen.
Bekijk de video